Tuesday, May 6, 2014

Masa dan Perkhidmatan Bas Shuttle di UiTM Shah Alam

Assalamualaikum...Hai rakan-rakan semua.. harap sihat-sihat belaka okay..:)
Minggu ni sudah masuk minggu ke-8 kalau tak silap pengiraan saya bagi sistem kumpulan B iaitu Ijazah dan Master. Mungkin tekanan dan kekusutan telah menyelubungi diri anda semua. Mohon bersabar k. Anggaplah sebagai ujian dan cabaran. 

Okay.. Post kali ini mengenai perkhidmatan bas di UiTM Shah Alam. Baru-baru ini satu artikel telah menimbulkan satu isu yang mungkin dianggap lapuk. Tetapi bagi saya, isu itu sangat bagus diketengahkan. Memang benar,isu bas ini makin lama makin parah..Terima kasih kepada penulis artikel tersebut kerana membuka mata ramai pihak. Saya(Izwan) bersama rakan seperjuangan (Alif) dari Exco Aduan Kemudahan dan Pengangkutan Majlis Perwakilan Pelajar UiTM Shah Alam sebenarnya sedang cuba untuk menyelesaikan isu-isu tersebut. 

Cadangan mengenai bas bergerak 15 minit sekali.

Perlaksaan telah dilakukan bermula pada buka cuti pertengahan semester yang lepas. Tetapi publisiti mengenai masa pergerakan bas tersebut tidak disambut baik oleh mahasiswa UiTM. Kami di barisan MPP telah mempamerkan masa dan pergerakan bas di booth2 yang telah kami buka,tetapi malangnya hanya segelintir pelajar yang ambil tahu. Mungkin melalui medium(artikel) ini, penyebaran maklumat akan lebih pantas. Mohon mana2 mahasiswa UiTM yang membaca artikel ini, silalah share kepada rakan2 untuk kebaikan bersama.

LALUAN A


Nota : 


LALUAN B



Nota :



LALUAN C2


Nota :


LALUAN C



Nota :


LALUAN D


Nota :


LALUAN E



Nota :


LALUAN G


Nota :



Bilangan Bas :
A : 6 Buah
B : 6 Buah
C : 5 Buah
C2 : 2 Buah
D : 3 Buah
E : 4 Buah
G : 4 Buah

Untuk pengetahuan semua, Bas laluan A dan laluan B menggunakan bas UiTM dan bas laluan C,C2,D,E,G menggunakan bas Etika Delta. Jadual diatas adalah satu pendekatan baru yang cuba kami dan pengurusan Unit Kenderaan lakukan. Tetapi pelajar mesti ingat, Shah Alam adalah satu bandar yang sangat sesak. Masa dan pergerakan bas bergantung pada keadaan jalan terutama waktu puncak.

Hasil dari survey yang dilakukan oleh MPP, pelajar merungut ketiadaan bas ketika hendak ke kelas tetapi bila di lihat pada rasionalnya, pelajar tersebut baru shja turun ke tempat bas tersebut dan mahukan bas segera. Mahasiswa haruslah berdisplin. Janganlah jadi seperti keadaan ini, "kelas jam 3ptg tetapi turun jam 2.50 ptg dan berharap bas akan muncul dengan segera". Sekiranya pelajar mahu sampai awal ke kelas,pelajar digalakkan menunggu bas awal. Bukan tunggu last minit kerana bas tidak menunggu anda.

Sekiranya pelajar hendak membuat pemerhatian sendiri mengenai mutu perkhidmatan bas yang disediakan, saya sarankan anda duduk memerhati di Perhentian Bas Kolej Seroja di mana semua bas tidak akan terlepas melalui perhentian bas tersebut.

Segala aduan dan masalah boleh terus emailkan kepada saya, norizwanshah@isiswa.uitm.edu.my atau saudara alif muhammadalif@isiswa.uitm.edu.my serta MPP di Fakulti masing-masing. InsyaAllah kami akan cuba membantu. Buatlah laporan dengan matang dan jangan menganiya orang. Laporan yang lengkap dengan bukti(gambar) akan kami bawakan terus ke pengurusan tertinggi UiTM.

Saya berharap agar artikel kali ini membantu mahasiswa UiTM khususnya di Shah Alam dalam kehidupan seharian di kampus. Sebarkanlah supaya memberi manfaat kepada rakan-rakan yang lain.

Terima Kasih

Teruslah Menyokong Kami di Barisan Majlis Perwakilan Pelajar UiTM Shah Alam sesi 2013/2014


TRANSFORMASI KEPIMPINAN MENERAJUI WADAH YANG BITARA

Nor Izwan Shah Bin Abd Rahim
Muhammad Alif Bin Abdul Hamid
Exco Aduan Kemudahan & Pengangkutan
Majlis Perwakilan Pelajar Sesi 2013/2014
UiTM Shah Alam

p/s : "Ramai orang yang boleh memiliki jam tangan yang tinggi harganya tetapi tidak ramai boleh menetapi masa yang berharga." - Tun Dr. Mahathir

No comments:

Post a Comment